Trochę historii

Trzystu z Kępy Panieńskiej część 1

Trzystu z Kępy Panieńskiej część 2

Mieczysław Góra

prokurator

Oddziałowa Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Gdańsku

Delegatura w Bydgoszczy

Wojskowe Obozy Internowania 1982-1984

Wprowadzenie

Stan wojenny wprowadzony w nocy z 12/13 grudnia 1981 roku w sposób nieodwracalny zmienił sytuację wewnętrzną kraju. Wobec działaczy opozycji antykomunistycznej, osób zagrażających porządkowi prawnemu stanu wojennego, władza stosowała różne formy represji w postaci: wszczynania postępowań karnych, kierowania wniosków do kolegium ds. wykroczeń, zatrzymań, przeszukań, internowania, działań nękająco-represyjnych, zwalniania z pracy, weryfikacji pracowników, relegowania z uczelni, zmuszania do wyjazdu za granicę. W stosunku do uczniów szkół podstawowych i średnich wymierzano kary przewidziane w regulaminach szkół, przeprowadzano rozmowy profilaktyczno-ostrzegawcze.

Akty prawne stanu wojennego zakładały nadanie im mocy obowiązującej w sposób legalny zgodnie z ówcześnie obowiązującą konstytucją. Przy założeniu elementu zaskoczenia społeczeństwa, w czasie wprowadzania stanu wojennego nie mogło dojść do debaty sejmowej lub przygotowania aktów prawnych przez Radę Państwa. Faktem powszechnie znanym jest, iż Dziennik Ustaw nr 29 z 14 grudnia 1981 roku zawierający między innymi dekret z 12 grudnia 1981 roku o stanie wojennym i rozporządzenie w sprawie zasad postępowania w sprawach o internowanie obywateli polskich – rozpoczęto drukować 17 grudnia 1981 roku. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 marca 2011 roku sygn. akt K 35/08 stwierdził, iż „Zaskarżone dekrety zostały ogłoszone 18 grudnia 1981r. i dopiero w tym dniu, zgodnie z ich postanowieniami końcowymi, weszły w życie, mimo że numer Dziennika Ustaw, w którym je zamieszczono, miał datę 14 grudnia” [1]. W dyspozycji komendantów wojewódzkich Milicji Obywatelskiej przed ogłoszeniem stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku był dekret wprowadzający stan wojenny i dokumentacja związana z internowaniem, która została dostarczona w dniach 17-18 września 1981 roku w czasie realizacji operacji „Sasanka” [2]. Przesłany w pakietach do Komend Wojewódzkich Milicji Obywatelskiej w ramach tej operacji dekret o stanie wojennym – zamiast daty uchwalenia miał wolne wykropkowane miejsce do jej wpisania, posiadał kolejny numer egzemplarza, nie miał szaty graficznej przyjętej dla aktów prawnych wydawanych w Dzienniku Ustaw, był bez podpisu Przewodniczącego Rady Państwa Henryka Jabłońskiego i Sekretarza Rady Państwa Edwarda Dudy, został przesłany pocztą tajną, bez podania jego treści do publicznej wiadomości. Stan wojenny wprowadzony na terytorium Polski z 12/13 grudnia 1981 roku był zatem zamachem stanu [3].

Akty prawne stanu wojennego podjęte przez Radę Państwa, Radę Ministrów i poszczególnych ministrów były przygotowane wcześniej. Rada Państwa mogła wydawać dekrety tylko między sesjami Sejmu – w dniu wprowadzenia stanu wojennego trwała sesja Sejmu – zatem Rada Państwa nie mogła uchwalić dekretu o stanie wojennym. Analizując kompetencje do uchwalenia dekretu o stanie wojennym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż „Sesja Sejmu trwała zatem od 30 marca 1981 r. do 26 marca 1982 r. W myśl art. 31 ust. 1 Konstytucji PRL [4], Rada Państwa mogła wydawać dekrety z mocą ustawy wyłącznie w okresach między sesjami Sejmu. Rada Państwa miała przy tym obowiązek przedstawienia tych dekretów do zatwierdzenia Sejmowi na najbliższej sesji. Z regulacji konstytucyjnej wynikało jednoznacznie, że w czasie sesji Sejmu Rada Państwa nie miała kompetencji do wydania dekretów z mocą ustawy” [5]. Działanie prawotwórcze Rady Państwa wydanie – dekretu z 12 grudnia 1981 roku o stanie wojennym – Trybunał Konstytucyjny uznał za nielegalne, bez podstawy prawnej, naruszające przepisy konstytucyjne dotyczące procesu prawotwórczego i funkcjonowania organów władzy państwowej [6]. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Państwa zostało zwołane na 13 grudnia 1981 roku, godzinę 1.00 w nocy [7]. Wtedy to przedstawiono członkom Rady Państwa wcześniej przygotowane przez pomysłodawców stanu wojennego dekrety mające umocować ich działania. Zamachowcy nie brali pod uwagę, że Rada Państwa może nie zatwierdzić przedłożonych przez nich aktów prawnych sankcjonujących stan wojenny. W tych okolicznościach nie możemy mówić, iż Rada Państwa uchwaliła dekret o stanie wojennym. On został jedynie zatwierdzony w kształcie jej przedłożonym. W dniu 13 grudnia 1981 roku twórcy stanu wojennego podjęli działania zalegalizowania zamachu stanu poprzez nadanie swoim bezprawnym działaniom cech legalności i praworządności.

Internowanie

Najbardziej znaną formą represji stanu wojennego jest internowanie liderów opozycji antykomunistycznej. Do godziny 22.00, 14 grudnia 1981 roku internowano 3392 osoby [8], doprowadzając do wyeliminowania ich z życia politycznego państwa.

Dekret Rady Państwa z 12.12.1981 roku o stanie wojennym [9] wprowadzał szereg ograniczeń praw obywateli, w tym internowanie. Mogło ono być zastosowane wobec obywatela polskiego lub innego kraju, czy też bezpaństwowca, który ukończył 17 lat, uznanego przez organ stosujący, iż ze względu na dotychczasowe zachowanie osoby typowanej do internowania zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pozostając na wolności nie będzie przestrzegała porządku prawnego albo prowadzić będzie działalności zagrażającą interesom bezpieczeństwa lub obronności państwa [10]. Internowanie było stosowane bez oznaczenia czasu – w dekrecie użyto sformułowania, iż może trwać na czas obowiązywania stanu wojennego, a wykonywane było w utworzonych ośrodkach odosobnienia [11]. Organem uprawnionym do wydania decyzji o internowaniu był komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej właściwy zgodnie z miejscem przebywania osoby wytypowanej do internowania [12]. Postępowanie było prowadzone z urzędu, bez udziału osoby internowanej przy czym decyzję o internowaniu należało doręczyć osobie w chwili internowania (zatrzymania) [13]. Podlegała ona natychmiastowemu wykonaniu, a osobie internowanej przysługiwało prawo do złożenia na nią skargi do Ministra Spraw Wewnętrznych [14]. Internowanie mogło być uchylone przez komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej, jeżeli ustały przyczyny uzasadniające jego zastosowanie – z tym, iż nie było przeszkód do powtórnego internowania, o ile organ stosujący uznał, że ponownie zaistniały przesłanki internowania. Szczegółowe zasady w sprawie internowania były określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 12.12.1981 roku w sprawie zasad postępowania w sprawach o internowanie obywateli polskich [15]. Internowanie [16] było wykonywane w ośrodkach odosobnienia, które tworzył i znosił Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych [17]. Ośrodki odosobnienia utworzono w zakładach karnych, aresztach śledczych i ośrodkach wczasowych [18]. Twórcy stanu wojennego za wszelką cenę chcieli uzyskać w opinii społecznej i międzynarodowej efekt legalności i praworządności podjętych działań represyjnych wobec Polaków. Po części to założenie się udało albowiem po 40 latach nadal mówimy o wprowadzeniu stanu wojennego, a nie o zamachu stanu. Internowanie było wykonywane w ośrodkach odosobnienia, a nie w obozach [19] internowania. Przykładem odchodzenia od nazewnictwa narzuconego w ustawodawstwie stanu wojennego jest publikacja Sylwii Galij-Skarbińskiej i Wojciecha Polaka opisująca Obóz Internowania w Potulicach 1981-1982, w której autorzy stwierdzają „13 grudnia 1981 r. w więzieniu w Potulicach utworzono jeden z 52 obozów internowania dla działaczy „Solidarności” i opozycjonistów.” [20]

Jedną z najmniej poznanych represji z powodów politycznych stanu wojennego jest utworzenie na początku listopada 1982 roku, Wojskowych Obozów Internowania (WOI) [21] dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób negatywnie nastawionych do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego. Instytucja internowania, wprowadzona dekretem o stanie wojennym z 12.12.1981 roku, pod koniec 1982 roku ulegała stopniowemu wygaszaniu. Ostatni działacze zostali wypuszczeni z obozów internowania przed świętami Bożego Narodzenia 1982 roku. Zwalnianie opozycjonistów z internowania miało wywołać w społeczeństwie i opinii międzynarodowej przekonanie normalizacji stosunków społecznych w Polsce. Na przełomie października – listopada 1982 roku w celu izolowania niewygodnych politycznie osób użyto wojska. Pod pozorem prawa – powołania do odbycia czynnej służby wojskowej – w dniach 5-6 listopada 1982 roku utworzono Wojskowe Obozy Internowania dla wytypowanych przez Służbę Bezpieczeństwa działaczy opozycji antykomunistycznej osób negatywnie nastawionych do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego. Twórcy WOI nazywali je: pododdziałami specjalnym, wytypowanymi jednostkami, kompaniami specjalnymi czy rezerwy – ukrywając cel ich utworzenia. Wykorzystano do walki politycznej – ustawę z 21.11.1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej [22]. Bezprawnie umieszczono wytypowane osoby w 13 Wojskowych Obozach Internowania. Odizolowanie przeprowadzono w warunkach polowych, w okresie jesienno-zimowym, w rygorach surowej dyscypliny wojskowej. Zarządzone wcielenie do wojska nie miało nic wspólnego z realizacją zadań związanych z obronnością państwa, podnoszeniem umiejętności żołnierskich, a jedynie służyło walce z opozycją. Wojskowe Obozy Internowania są przykładem wykorzystania Wojska Polskiego do represjonowania osób z powodów politycznych. Władza zarządzając operację internowania do wojska czyniła wszystko, aby zachować pozory legalności, analogicznie jak przy wprowadzeniu stanu wojennego.

Utworzenie Wojskowych Obozów Internowania

W dniu 23.09.1982 roku odbyło się posiedzenie Rady Wojskowej [23] Ministerstwa Obrony Narodowej, któremu z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej generała armii Wojciecha Jaruzelskiego przewodniczył Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego Wiceminister Obrony Narodowej generał broni Florian Siwicki. Na tym posiedzeniu Zastępca Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego d/s Organizacyjno Mobilizacyjnych generał dywizji dr Antoni Jasiński został zobowiązany do utworzenia kompanii specjalnych (Wojskowych Obozów Internowania), w których kadra odpowiednio dobrana i dodatkowo preferowana płacowo, zapewniłaby reedukację społeczną kierowanych tam prowodyrów i sprawców przestępstw oraz przeformowania kompanii polowych na pododdziały obrony cywilnej [24]. Pierwszym dokumentem mówiącym o utworzeniu Wojskowych Obozów Internowania są – Założenia organizacyjne dotyczące dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazane Szefom Sztabów OW [25] z 21.10.1982 roku Zastępcy Szefa Sztabu Generalnego WP generała dywizji dr Antoniego Jasińskiego [26]. Dokument przewidywał:
  • pilną potrzebę odizolowania zwłaszcza w dużych zakładach pracy osób stanowiących główny trzon grup prowokujących zajścia i ekscesy wymierzone przeciwko obowiązującemu porządkowi prawnemu i normalnemu tokowi działalności produkcyjnej,
  • wcielenie ich w dniach 3-4 listopada 1982 roku do czynnej służby wojskowej w ramach 3 miesięcznych ćwiczeń wojskowych jeśli dotyczy to osób będących żołnierzami rezerwy lub do odbycia dwuletniej zasadniczej służby wojskowej jeśli dotyczy to osób będących poborowymi.
Wykonano cztery kserokopie założeń organizacyjnych dotyczących dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazanych Szefom Sztabów OW z 21.10.1982 roku – Zastępcy Szefa Sztabu Generalnego WP generała dywizji dr Antoniego Jasińskiego, które przesłano do: generała dywizji Władysława Ciastonia – Zastępcy Ministra Spraw Wewnętrznych Szefa Służby Bezpieczeństwa, pułkownika Józefa Sasina – Dyrektora Departamentu V [27] Ministra Spraw Wewnętrznych, generała dywizji Bogusława Stachury I Zastępcy Ministra Spraw Wewnętrznych i generała brygady Józefa Beim Komendanta Głównego Milicji Obywatelskiej. Dyrektor Departamentu V MSW pułkownik Józef Sasin, 21 października 1982 roku skierował szyfrogram [28] do Zastępców Komendantów Wojewódzkich d/s Służby Bezpieczeństwa o treści: „… Proszę do dnia 23.10.1982 r. wytypować osoby rekrutujące się głównie z dużych zagrożonych zakładów pracy podejrzanych o:
  • inspirowanie i organizowanie ostatnich strajków i zajść ulicznych,
  • aktywne występowanie przeciwko tworzeniu nowych związków zawodowych,
  • czynną wrogą działalność /np. druk, kolportaż, łącznikowanie, itp./ a nie nadających się z różnych powodów do internowania lub zatrzymania…” [29].
Szef Sztabu Generalnego WP zobowiązał dowódców Okręgów Wojskowych do powołania rezerwistów i poborowych w dniach 5-6 listopada 1982 roku. Wskazał jednostki wojskowe, do których mają być wcieleni i liczby żołnierzy. Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generała broni Floriana Siwickiego Nr 0141/Mob. z 26.10.1982 roku w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe [30] w jego zastępstwie podpisał Zastępca Szefa Sztabu Generalnego WP generał dywizji dr Antoni Jasiński [31]. Kolejnym krokiem były decyzje dowódców Okręgów Wojskowych: Śląskiego, Warszawskiego i Pomorskiego:
  • a) Rozkaz Nr 093 Org. Dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego z 27.10.1982 roku, w sprawie sformowania pododdziałów z powołanych na ćwiczenia określonych grup żołnierzy rezerwy [32], w którym generał dywizji Henryk Rapacewicz wskazał powód powołania wytypowanych rezerwistów i poborowych – „…celem odizolowania elementu ekstremalnego i wichrzycielskiego od środowisk w dużych aglomeracjach miejskich i podania go intensywnej reedukacji społecznej w warunkach dyscypliny i porządku wojskowego oraz działalności szkoleniowo-produkcyjnej…” [33].
  • b) Zarządzenie Nr 010/ORG Szefa Sztabu Warszawskiego Okręgu Wojskowego z 28.10.1982 roku w sprawie dodatkowego przeszkolenia określonych grup poborowych i żołnierzy rezerwy [34] – wydał generał brygady Jan Światowiec,
  • c) Zarządzenie Nr 0232 Szefa Sztabu Pomorskiego Okręgu Wojskowego z 28.10.1982 roku w sprawie: powołania żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe [35] – wydał w zastępstwie Szefa Sztabu pułkownik dyplomowany Jan Popiel.

Schemat decyzyjny utworzenia Wojskowych Obozów Internowania

Rada Wojskowa MON Zobowiązanie z 23.09.1982 r. Zastępcy Szefa Sztabu Generalnego WP do spraw Organizacyjno-Mobilizacyjnych gen. dyw. dr Antoniego Jasińskiego do utworzenia kompanii specjalnych (WOI).
Zastępca Szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. dr Antoni Jasiński Założenia organizacyjne dotyczące dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazane Szefom Sztabów OW z 21.10.1982r.
Dyrektor Departamentu V Ministerstwa Spraw Wewnętrznych płk Józef Sasin Szyfrogram OE-VIII-00117/82 z 21.10.1982r. do zastępców komendantów wojewódzkich MO d/s SB w sprawie wytypowania do 23.10.1982r. osób rekrutujących się głównie z dużych zakładów pracy, podejrzanych o aktywne występowanie przeciwko tworzeniu nowych związków zawodowych w celu powołania na ćwiczenia rezerwy i do odbycia służby wojskowej.
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. broni Florian Siwicki Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego Nr 0141/Mob. z 26.10.1982r. w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe.
Dowódca Śląskiego Okręgu Wojskowego gen. dyw. Henryk Rapacewicz Rozkaz Nr 093 Org. Dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego z 27.10.1982r. w sprawie sformowania pododdziałów z powołanych na ćwiczenia określonych grup żołnierzy rezerwy. Szef Sztabu Pomorskiego Okręgu Wojskowego w zastępstwie płk dypl. Jan Popiel Zarządzenie Nr 0232 Szefa Sztabu Pomorskiego Okręgu Wojskowego z 28.10.1982r. w sprawie powołania żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe. Szef Sztabu Warszawskiego Okręgu Wojskowego gen. bryg. dr Jan Światowiec Zarządzenie Nr 010/ORG Szefa Sztabu Warszawskiego Okręgu Wojskowego z 28.10.1982r. w sprawie dodatkowego przeszkolenia określonej grupy poborowych i żołnierzy rezerwy.
Jednostki Wojskowe, w których utworzono Wojskowe Obozy Internowania[36]
Lp. Nazwa i numer jednostki wojskowej Miejsce lokalizacji Liczba powołanych Rezerwiści Poborowi
1 2 Batalion Inżynieryjny Wojsk Obrony Wewnętrznej JW 3466 Czerwony Bór 399 rezerwiści
2 9 Pomorski Pułk Pontonowy JW1636 Chełmno Pomorskim 305 rezerwiści
3 10 Batalion Pontonowy JW 1431 Rawicz 180 rezerwiści
4 6 Pułk Pontonowy JW 1527 Głogów 98 rezerwiści
5 1 Warszawska Brygada Artylerii Armat JW 2568 Węgorzewo 93 poborowi
6 1 Brygada Saperów JW 2697 Brzeg 87 rezerwiści
7 5 Kołobrzeski Pułk Artylerii JW 1991 Chełm 86 poborowi
8 40 Pułk Artylerii JW 2376 Jarosław 85 poborowi
9 4 Łużycka Brygada Saperów JW 1649 Gorzów Wielkopolski 84 rezerwiści
10 68 Pułk Czołgów Średnich JW 1013 Budowo 78 rezerwiści
11 28 Pułk Czołgów JW 2198 Czarne 78 rezerwiści
12 19 Batalion Saperów JW 3691 83 Pułk Artylerii Przeciwlotniczej JW 1223L Unieście Koszalin 71 rezerwiści
13 36 Łużycki Pułk Zmechanizowany JW 3126 Trzebiatów 67 rezerwiści
Razem 1711
Na terenie Okręgów Wojskowych utworzono 13 Wojskowych Obozów Internowania – 10 dla żołnierzy rezerwistów i 3 dla poborowych zasadniczej służby wojskowej.

Podział Polski na Okręgi Wojskowe, lokalizacja Wojskowych Obozów Internowania

Wojskowe Obozy Internowania w dokumentach Wojskowej Służby Wewnętrznej

Szef Zarządu Wojskowej Służby Wewnętrznej Warszawskiego Okręgu Wojskowego pułkownik Jerzy Markuszewski 8.11.1982 roku raportował do Dowódcy Warszawskiego Okręgu Wojskowego – „Melduje Obywatelu Generale, że w dniach 5-6.11.82r. odbyło się wcielenie rezerwistów oraz poborowych – organizatorów podziemia i opozycji politycznej – do wytypowanych jednostek WOW. Wręczanie tym osobom kart powołania w WKU na terenie WOW przyjmowane było przez nich z dużym niezadowoleniem i dezaprobatą oraz krytycznymi uwagami i komentarzami z ich strony na temat wcielenia do służby wojskowej. Odnotowane podczas wręczania kart wcielenia w WKU wypowiedzi, komentarze i opinie tych osób sprowadzały się miedzy innymi do następujących stwierdzeń:

  • wciela się nas do wojska, celem uniemożliwienia uczestnictwa w planowanych w najbliższych dniach akcjach strajkowych i protestacyjnych;
  • jest to jeszcze jeden rodzaj internowania i izolowania działaczy „Solidarności”, np. wcieleni z WKU Białystok wypowiadali się, iż przez wojsko zostali potraktowani jako ekstrema „Solidarności”, a powołuje ich się nie dlatego, że zachodzi taka konieczność, lecz po to, aby w zakładach pracy bez ich udziału tworzyć nowe związki zawodowe. Nadmieniano także, iż władze bojąc się w najbliższym czasie strajków i akcji protestacyjnych, powołują ich do wojska po to, aby nie inspirowali społeczeństwa do takich zajść. Podobne wypowiedzi i komentarze odnotowano także w innych WKU.

W dalszej części raportu pułkownik Jerzy Markuszewski analizuje, jak załogi zakładów pracy, z których pochodzili wcieleni rezerwiści i poborowi oceniają ten fakt. Na terenie Krakowa -„… stwierdza się jednoznacznie, że przyczyną wcielenia tych osób do wojska jest ich aktywna działalność w „Solidarności” i próba zneutralizowania ich działań w związku z 10.11.1982r. i 13.11.1982r. Mówi się również, że listy tych osób dostarczyła Służba Bezpieczeństwa, Komisarze Wojskowi i dyrektorzy poszczególnych zakładów. Podobne wypowiedzi odnotowano w zakładach na terenie Rzeszowa. Z oceny SB KWMO Kraków wynika, że działanie to wywołało pozytywny skutek, ponieważ wiele osób – aktywnych działaczy „Solidarności” usiłujących podejmować nielegalną działalność, obawia się również powołania do służby wojskowej.” Takie same wypowiedzi napływały z zakładów pracy z Kielc, Lublina i Białegostoku. Na ternie ochranianym przez Zarząd Wojskowej Służby Wewnętrznej Warszawskiego Okręgu Wojskowego zorganizowano kompanie:

  • w 2 Batalionie Inżynieryjnym WOWewn. Czerwonym Borze, jak czytamy w raporcie – „Z wstępnych ustaleń wynika, że spośród wcielonych – 26 było internowanych, 20 – karanych sądownie, 9 – administracyjnie, 52 – posiada wykształcenie podstawowe, 126 – zawodowe, 126 – średnie oraz 62 wyższe.”
  • w 1 Brygadzie Artylerii Armat w Węgorzewie – „… na ogólną liczbę 100 planowanych do wcielenia, zgłosiło się 84. Dotychczas nie zgłosiło się 16. Przyczyny ich nie zgłoszenia wyjaśnia jednostka ze stosownymi WKU. Wśród wcielonych jest 13- tu karanych sądownie i 15 – tu administracyjnie. Wstępnie ustalono, że 43 osoby były aktywnymi działaczami „Solidarności”, natomiast 4 – KPN.”,[40]
  • do 40 Pułku Artylerii Jarosławiu – na planowanych do wcielenia 89 poborowych zgłosiło sie 80, wśród wcielonych jest 50-ciu członków „Solidarności”,
  • natomiast w 5 Pułku Artylerii Chełmie – na planowanych do wcielenia 90 poborowych zgłosiło sie 81, w trakcie prowadzenia rozmów 44 poborowych ujawniło swoją przynależność do „Solidarności” i jeden do NZS.[41]

Zastępca Szefa Zarządu Wojskowej Służby Wewnętrznej Śląskiego Okręgu Wojskowego pułkownik Stanisław Torepko – dokonał 27.11.1982 roku oceny organizacyjnej i efektywności kontrwywiadowczego rozpoznania przez organa Wojskowej Służby Wewnętrznej Śląskiego Okręgu Wojskowego utworzonych w dniach 5-6.11.1982 roku kompanii rezerwistów.[42] Na podstawie zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generała broni Floriana Siwickiego Nr 0141/Mob. z 26.10.1982 r. w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe. W Śląskim Okręgu Wojskowym utworzono 4 kompanie rezerwistów „… rekrutujących się spośród osób prezentujących naganne postawy polityczne, oddziaływujących destrukcyjnie na załogi w miejscach pracy. Wymienieni do pododdziałów tych wcieleni zostali w dniach 5-6.XI.1982r.”[43]

Łącznie do kompanii Śląskiego Okręgu Wojskowego przy 1BSap. w Brzegu, 4 BSap. w Gorzowie Wielkopolskim, 6 ppont w Głogowie, 10 batalionie pontonowym w Rawiczu wcielono 345 rezerwistów, zamieszkujących na terenie 10 województw. Z oceny organizacji wynika – „Na wcielonych rezerwistów organa służby bezpieczeństwa nadesłały notatki obrazujące postawę polityczną każdego z nich. W oparciu o te dane oraz podjęte inne ustalenia operacyjne przez organy WSW SOW stwierdzono, że w środowisku tym znajdują się:

  • działacze b. NSZZ „Solidarność” szczebla komisji zakładowych – 69, oraz szczebla zarządów regionalnych – 3;
  • b. członkowie i sympatycy KOR – 6, a KPN -6.

W ani jednym przypadku nie przekazano ze strony SB organom WSW SOW osobowych źródeł informacji rekrutujących się z wcielonych na przeszkolenie rezerwistów. Nie przekazano też ani jednej informacji wskazującej na to, że dany rezerwista rozpracowywany (był) jako figurant w ramach sprawy operacyjnej bądź materiałów wstępnych. W w/w notatkach nie wskazano osób, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas ich pobytu w wojsku bądź sugestie co do perspektywicznych celów operacyjnych względem danego rezerwisty. Okoliczności te spowodowały, że oficerowie KW nie mogli w pierwszym etapie po powstaniu w/w pododdziałów skupić uwagi na wyselekcjonowanych już wcześniej rezerwistach. Ogólnie otrzymane notatki z organów SB nie przedstawiają większej wartości w planowaniu zamierzeń operacyjnych wobec wcielonych rezerwistów. Są dość lakoniczne. /np. notatka z KWMO Kaliszu, dot. ob. Jana GAWINECKIEGO, pracownika KZKS „Winiary”/ zam. w Kaliszu brzmi: „Wymieniony zaangażowany jest w podziemną działalność. Kolportuje ulotki w tym również na terenie zakładu pracy”/.[44]

Jak wynika z oceny pułkownika Stanisława Torebko, w celu rozpracowania operacyjnego organy WSW SOW wykorzystywały przede wszystkim TW i OZ spośród kadry dowódczej. Oficerowie KW aktywnie brali udział w typowaniu kadry zawodowej i służby zasadniczej, planowanych do służby w Wojskowych Obozach Internowania. W efekcie pododdziałami tymi dowodziła kadra o wysokich walorach politycznych, sumienna, charakteryzującą się pryncypialnością w działaniu oraz pozytywnie ustosunkowana do organów WSW, co zapewniało właściwy i bieżący dopływ informacji o sytuacji wśród umieszczonych w obozach rezerwistów i poborowych. Informacje przekazywane przez współpracowników wywodzących się spośród kadry dowódczej świadczyły, że nie mają oni możliwości głębszego rozpoznania umieszczonych w WOI. W pierwszych dniach służby wystąpiły przypadki zbiorowej niesubordynacji i prób akcji protestacyjnych:

  • w dniu 5-6.11. żołnierze kompanii rezerwy 1 BSap. i 6 ppont. podczas dziennika TV odwracali się plecami od odbiorników telewizyjnych, wygłaszali złośliwe uwagi, poddawali w wątpliwość obowiązek oglądania DTV;
  • dn. 10.11.82r. żołnierze k. rez. 6 ppont odmówili spożycia śniadania. Podczas przejazdu samochodami do rejonu zajęć jeden z żołnierzy rozpostarł przed sobą transparent z napisem „Solidarność” /wykonany w tym pododdziale/. Część żołnierzy wznosiło ręce z palcami ułożonymi w kształcie litery „V”

W pododdziałach tok służby został oparty na planach szkolenia przewidujących „… duże obciążenie obowiązkami służbowymi oraz zapewnienie wypełnienia porządku dnia zajęciami KO, pogadankami itp./od godzin rannych do capstrzyku/”. Przedsięwzięciach realizowanych przez kadrę dowódczą i organy ścigania „… rozmowy ostrzegawcze, pogadanki prowadzone m.in. przez oficerów pionu KW, dochodzeniowego, prewencji, Sądu SOW …” oraz wzmożonego nadzoru służbowego w pododdziałach.

Starszy oficer Oddziału II Zarządu III Szefostwa WSW podpułkownik T. Chaber w dniach 25-27.11.1982 roku przeprowadził kontrolę kontrwywiadowczą w 9 Pomorskim Pułku Pontonowym w Chełmnie w batalionie utworzonym z rezerwistów „…byłych ekstremalnych działaczy „Solidarności”.[48] W ustaleniach wizytacyjnych stwierdził -„Współpraca ze Służbą Bezpieczeństwa KW odnośnych do miejsca zamieszkania rezerwistów w zasadzie idzie jednokierunkowo. Oficer KW usiłuje od nich zdobyć wiele informacji o żołnierzach przez nich wytypowanych do przeszkolenia. Odnosi się wrażenie, iż SB pozbyła się na określony czas ludzi niewygodnych i to im w zupełności wystarcza.”[49] Podpułkownik T. Chaber w ustaleniach pokontrolnych potwierdza stosowanie cenzury korespondencji jak i PL (podsłuchu lokalu) w izbach żołnierskich.

Starszy oficer Oddziału III Zarządu III Szefostwa WSW kapitan Lesław Nowaczyk dokonał w dniach 5-26.11.1982 roku kontroli zabezpieczenia kontrwywiadowczego 68 i 28 pcz 20 DPanc, gdzie zostali wcieleni rezerwiści działacze NSZZ „Solidarność”.[50] W sporządzonej ocenie podkreślił, iż oficerowie KW pozyskują informacje za pomocą osobowych źródeł informacji, dobranej kadry dowódczej, współpracy z SB, podsłuchu izb żołnierskich i kontroli korespondencji. Stwierdził – „Aktualnie sytuacja w rozpoznawanych pododdziałach nie stwarza kontrwywiadowczego zagrożenia. Odbywający w tych kompaniach służbę żołnierze rezerwy pogodzili się z tym faktem i nie stwarzają swoim zachowaniem problemów natury dyscyplinarnej jak i politycznej. Nie jest to jednak wynik oddziaływania na nich aparatu partyjno-politycznego a jedynie świadomość zagrożenia jakie niesie za sobą naruszenie dyscypliny wojskowej.”[51] Kapitan Lesław Nowaczyk zalecił potrzebę kontroli odwiedzin poprzez źródła operacyjne i podsłuch pomieszczenia, w którym odbywają się odwiedziny.

Starszy oficer Oddziału I Zarządu III Szefostwa WSW podpułkownik Ryszard Wojtaś dokonał oceny stanu pracy rozpoznawczej w pododdziałach 36 pz, 83 pplot i 19 bsap utworzonych z rezerwistów o wrogich postawach politycznych. Kontrole przeprowadził w dniach 25-26.11.1982 roku w Wydziale WSW 8 DZ w Koszalinie.[52] Pododdział 5 kompani pułku zmechanizowanego w Trzebiatowie liczył 3 plutony, 2 plutony stacjonowały w 83 pułku przeciwlotniczym w Koszalinie, a 1 pluton w 19 batalionie saperów w Unieściu. Kontrolujący napisał – „Współdziałanie z SB ograniczyło się dotychczas do zbierania informacji operacyjnych na poszczególnych żołnierzy rezerwy, wcielonych do tych pododdziałów. Jednakże w przeważającej mierze są to płytkie charakterystyki niejednokrotnie ograniczające się do podania informacji w formie: aktywista organizator strajku lub akcji protestacyjnej, kolportował ulotki itp. Brak natomiast danych co do cech osobowych i ewentualnych możliwości wykorzystania w charakterze źródła informacji tych osób, w poważny sposób utrudnia oficerom KW organizację pracy rozpoznawczej w tych środowiskach.”[53] Praca kontrwywiadowcza oparta była na osobowych źródłach informacji wywodzących się z kadry pododdziałów, podsłuchu izb żołnierskich w 36 pz i 83 pplot. Z przyczyn technicznych nie został zamontowany podsłuch w 19 bsap w Unieściu. Podsumowując kontrolę kontrwywiadowczą podpułkownik Ryszard Wojtaś stwierdził:

  • okresowe wcielenie do WP traktują jako swoistą formę internowania,
  • mogą podejmować próby nawiązania kontaktów z klerem bądź przedstawicielami podziemnych struktur byłej „Solidarności”,
  • dotychczas nie podejmują prób wrogiego oddziaływania na środowisko wojskowe w obawie przed konsekwencjami wynikającymi z zaostrzonych rygorów stanu wojennego …

Ocenę sytuacji operacyjnej i stanu pracy KW w pododdziałach żołnierzy rezerwy powołanych na ćwiczenia w listopadzie 1982 roku przeprowadził Zarząd WSW Pomorskiego OW. Pułkownik Marian Wichrzyński w ocenie z 25.11.1982 roku pisał, iż zorganizowano 9 kompanii żołnierzy w liczbie 594 podoficerów i szeregowych rezerwy spośród organizatorów i przywódców wrogich akcji.[55]

Pododdziały zorganizowano w:

  • 9 ppont Chełmno Pomorskie – 5 kompanii 303 podoficerów i szeregowych rezerwy,
  • 36 pz w Trzebiatów – 1 kompania 64 podoficerów i szeregowych rezerwy,
  • 19 bsap w Unieście – 1 pluton 30 podoficerów i szeregowych rezerwy,
  • 83 pplot w Koszalin – 2 plutony 40 podoficerów i rezerwistów,
  • 28 pcz w Czarne 1 kompania 80 podoficerów i szeregowych rezerwy,
  • 68 pcz w Budowo – 1 kompania 77 podoficerów i szeregowych rezerwy.

Batalion rezerwy 9 ppont w Chełmnie od 8 listopada 1982 roku zakwaterowany był na zgrupowaniu polowym nad Wisłą. Pozostałe pododdziały umieszczono na terenie jednostek. Oceniono, iż wcieleni do WOI zachowują się zdecydowanie niechętnie. Powołanie do WP traktują jako swoistą formę internowania zainspirowanego przez organa SB.[56] W ocenie wskazano, iż „Swoją odrębność w środowisku wojskowym oraz solidarność z opozycją manifestują poprzez próby podejmowania zachowań niepożądanych. Np. w dniu 10.11.br. na znak „… solidaryzowania się z robotnikami…” oraz dla uczczenia drugiej rocznicy zarejestrowania „Solidarności”, niektórzy rezerwiści w 9 ppot, 68 pcz, 19 bsap nie spożyli posiłku. Na drzwiach klubu żołnierskiego, a następnie na świetlicy 9 ppont umieszczone zostało hasło „Solidarność jest i będzie”. Na ścianie budynku 68 pcz, w którym zakwaterowani są rezerwiści, wymalowany został znak Polski walczącej. Tam też na izbie żołnierskiej usiłowano zawiesić drewniany krzyż.”[57] Zanotowano próby przestrajania radioodbiorników znajdujących się w świetlicach 28 pcz w Czarnem i 19 bsap w Unieściu i wysłuchiwania audycji RWE. Umieszczeni w WOI wysuwali żądania zezwolenia wyjścia do kościoła, wysyłali listy do rodzin poza cenzurą. Z chwilą podjęcia decyzji utworzeniu obozów dla organizatorów i przywódców wrogich akcji podjęto współpracę z SB i WSzW w celu typowania kandydatów do WOI oraz wyznaczania kadry dowódczej. Z wytypowaną kadrą zostały przeprowadzone szkolenia przez oficerów kontrwywiadu. Źródłom operacyjnym udzielono instruktażu i postawiono stosowne zadania. Charakterystyki osobowe żołnierzy rezerwy i poborowych uzyskano od Służby Bezpieczeństwa. W pięciu salach żołnierskich i izbie przyjęć 9 ppont w Chełmnie Pomorskim zainstalowano podsłuch. Podsłuch wykorzystywany również w 36 pz w Trzebiatowie i 28 pcz w Czarnem. Prowadzona była współpraca z Wojewódzkim Urzędem Cenzury w Toruniu i Koszalinie, w celu ujawnienia prób kontaktów korespondencyjnych umieszczonych w WOI z otoczeniem i nie dopuszczenie do przekazywania tą drogą informacji między nimi, a ośrodkami opozycji politycznej.[58]

Podsumowanie

Umieszczeni w Wojskowych Obozach Internowania działacze opozycji antykomunistycznej i osoby negatywnie nastawione do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego zostały zgrupowani w 13 obozach. Mieszkali w budynkach koszarowych, wagonach kolejowych, namiotach. Zostali odizolowani od innych żołnierzy pełniących służbę. Zamiast ćwiczeń i nauki w nowej specjalności wojskowej, zmuszano ich do wykonywania prac fizycznych takich jak wycinka krzaków, wykopywanie dołów, które następnie zakopywali, wyrównywania dróg na poligonach i innych. Miejscowej ludności ogłoszono, iż jest to ekstrema „Solidarności” działająca na szkodę państwa. Kadra Wojskowych Obozów Internowania rygorystycznie przestrzegała regulaminu wojskowego, na każdym apelu informowała o karach, jakie grożą w stanie wojennym. Wizyty rodzinne ograniczono do minimum, listy cenzurowano, pomieszczenia mieszkalne przeszukiwano. Te działania miały doprowadzić do osłabienia sił witalnych, załamania psychicznego osadzonych, po to by stworzyć z nich grupę pogodzoną ze swoim losem. Na apelach obozowych przekazywano, że nie wrócą do domu, nie zobaczą rodziny, dostaną „popalić”, wyzywano ich słowami wulgarnymi, straszono. Na zajęciach politycznych oficerowie mówili, że są zagrożeniem dla socjalizmu. Poligony był strzeżone przez uzbrojone patrole. Tak zwane ćwiczenia były bardzo ciężkie i wyczerpujące. Warunki socjalno – bytowe na poligonach tragiczne – było zimno, wilgotno, mokro, nie było bieżącej wody, sanitariatów. Nazywano ich: więźniami politycznymi, wyrzutkami społeczeństwa, powołanymi prewencyjnie, obciążonymi działalnością antypaństwową, przywódcami wrogich akcji, niepewnym elementem, pododdziałami ekstremy „Solidarności”, społecznie nieprzystosowanymi, reprezentującymi niskie wartości ideowo-moralne, obciążonymi destrukcyjną działalnością wymagającą reedukacji społecznej, systematycznie zakłócającymi porządek publiczny, kontrrewolucyjnymi siłami dywersji ideologicznej, zagrożeniem dla socjalizmu, zboczeńcami, kryminalistami, złodziejami i chuliganami. Umieszczenie w Wojskowych Obozach Internowania było formą represji. Osoby w nich przebywające były w różnym wieku, nie zostały poddane przed wcieleniem badaniom lekarskim, niektórzy nie służyli wcześniej w wojsku. Ich cechą wspólną było zaangażowanie w ruch związkowy NSZZ „Solidarność”, działalność antykomunistyczną, negatywne nastawienie do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego. Władza w drugiej połowie 1982 roku rezygnowała z formy izolowania od społeczeństwa osób niewygodnych w formie internowania. Wprowadziła nową formę, mniej widoczną dla społeczeństwa i opinii międzynarodowej Wojskowe Obozy Internowania. Nie miały one oparcia w obowiązującym porządku prawnym, nawet w nieposiadającym właściwej legitymacji prawie stanu wojennego. Przeprowadzoną operację umieszczenia w WOI uznać należy za szczególny sposób internowania. Było to przymusowe izolowanie w wyznaczonych miejscach odosobnienia osób uważanych ze względów politycznych za niebezpiecznych dla władzy. Zarządzone tak zwane szkolenie wojskowe dla rezerwistów i poborowych – (wytypowanych przez Służbę Bezpieczeństwa) – nie miało nic wspólnego z realizacją zadań związanych z obronnością państwa, podnoszeniem umiejętności żołnierskich – służyło ona walce z opozycją. Władza w sposób zamierzony wykorzystała ćwiczenia wojskowe i zasadniczą służbę wojskową jako formę represji i czyniła wszystko aby zachować pozory jej legalności.

Przeprowadzone przez Oddziałową Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Gdańsku śledztwo o sygnaturze S85/08/Zk[59] obaliło domniemanie legalności działań, wykazując, iż – zarządzenie Nr 0141/Mob. z 26.10.1982 roku w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe[60], miało charakter represji wobec działaczy opozycji antykomunistycznej i osób negatywnie nastawionych do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego. Zastępca Dowódcy d/s Ogólnych Pomorskiego Okręgu Wojskowego generał brygady Zdzisław Stanisław Ostrowski w śledztwie zeznał, że w okresie stanu wojennego były sformowane pododdziały z żołnierzy, którzy mogli powodować ferment w społeczeństwie. Tych żołnierzy nie uczono rzemiosła wojskowego. Chodziło tylko o to, aby umieli chodzić, salutować i wykonywać proste żołnierskie czynności. Zazwyczaj były to prace porządkowe, rozbudowy poligonów, remonty. Logicznie myślący człowiek zdawał sobie sprawę, że nie chodzi o szkolenie żołnierzy, ale o ich izolację od społeczeństwa.[61] Dowódca Pomorskiego Okręgu Wojskowego generał dywizji Józef Użycki zeznał, że w założeniach organizacyjnych dotyczących dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazanych Szefom Sztabów OW z 21.10.1982 roku Zastępcy Szefa Sztabu Generalnego WP generał dywizji dr Antoniego Jasińskiego[62] jest wyraźne polecenie polityczne ówczesnej władzy.[63] Generał brygady Jan Światowiec w 1982 roku był Szefem Sztabu Warszawskiego Okręgu Wojskowego. Pamięta, że do wojska wcielono tzw. element niepewny. Z punktu widzenia wojskowego, wojsko nie powinno służyć takim celom, jakie zostały sformowane w założeniach organizacyjnych generał dywizji dr Antoniego Jasińskiego. Na ćwiczenia wojskowe i do zasadniczej służby wojskowej powołuje się w celu podnoszenia gotowości bojowej jednostki, natomiast nie powołuje się w celu odizolowania rezerwistów od społeczeństwa, z uwagi na ich przekonania polityczne. Jan Światowiec zeznał, iż wojsko zostało wykorzystane do innych celów, niż te do których jest przeznaczone.[64]

Minister Spraw Wewnętrznych generał dywizji Czesław Kiszczak przesłuchany w śledztwie zeznał, iż ćwiczenia wojskowe wykorzystano jako pretekst do odizolowania elementu ekstremalnego i wichrzycielskiego od środowisk w dużych aglomeracjach miejskich. W ten sposób władza chciała zachować spokój w państwie, nie doprowadzić do strajków, rozlewu krwi, zakłóceń w produkcji.[65]

Premier, Minister Obrony Narodowej, I Sekretarz PZPR, Przewodniczący Komitetu Obrony Kraju generał armii Wojciech Jaruzelski w śledztwie zeznał, iż wcielenie na ćwiczenia wojskowe było zgodne z logiką stanu wojennego. Formalnie odbywało się w ramach istniejącego porządku wojskowego i obowiązków służby wojskowej, a prawdziwą intencją było odizolowanie osób, które według organów bezpieczeństwa zagrażały porządkowi publicznemu. Była to profilaktyczna prewencja, podobna do internowania. Nie skorzystano jednak z możliwości kontynuowania formy internowania, albowiem powołanie do wojska było mniej widoczne społecznie i stwarzało pozory legalności.[66]

Porównując stronę przedmiotową internowania osób określoną w dekrecie z 12.12. 1981 roku o stanie wojennym[67] i w założeniach organizacyjnych zastępcy szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z 21.10.1982 r.[68] w zw. z zarządzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nr 0141/Mob. z dnia 26.10.1982 roku w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe[69] – jest taka sama. Polega na uznaniu, że osoba typowana nie będzie przestrzegała porządku prawnego i prowadzić będzie działalność zagrażającą interesom bezpieczeństwa państwa.

Wykorzystanie w listopadzie 1982 roku, przez ówczesną władzę, czynnej służby wojskowej w ramach trzymiesięcznych ćwiczeń wojskowych i zasadniczej służby wojskowej – w celu odizolowania przeciwnika politycznego w Wojskowych Obozach Internowania, było bezprawnym środkiem prewencyjnym, represją skierowaną przeciw opozycji politycznej, inną formą eliminacji ich z życia państwa. Generał armii Wojciech Jaruzelski sposób ten określił – „inteligentnym internowaniem”.[70]

Oddziałowa Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Gdańsku 15.03.2012 roku skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko: Józefowi Sasinowi Dyrektorowi Departamentu V Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Władysławowi Ciastoniowi Zastępcy Ministra Spraw Wewnętrznych Szefowi Służby Bezpieczeństwa i Florianowi Siwickiemu Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Zarzucono im, że w okresie od 21.10.1982 roku do 16.02.1983 roku w Warszawie i Chełmnie, jako funkcjonariusze publiczni państwa komunistycznego w strukturach państwa totalitarnego – dopuścili się popełnienia zbrodni przeciwko ludzkości będącej jednocześnie zbrodnią komunistyczną wobec wcielonych do Wojskowego Obozu Internowania w Chełmie działaczy opozycji antykomunistycznej i osób negatywnie nastawionych do ówczesnego systemu polityczno-gospodarczego. Po przeprowadzeniu przewodu sądowego Sąd Rejonowy dla Warszawy – Mokotowa w Warszawie w III Wydziale Karnym wyrokiem z 22.02.2018 roku sygn. akt. III K 1158/12[71] uznał Józefa Tadeusza Sasina i Władysława Ignacego Ciastonia za winnych popełnienia zbrodni przeciwko ludzkości będącej jednocześnie zbrodnią komunistyczną, skazał ich na kary po lata pozbawienia wolności. Trzeci z oskarżonych Florian Siwicki zmarł 11.03.2013 roku. Sąd w uzasadnieniu wyroku stwierdził, że typowanie do Wojskowych Obozów Internowania przez funkcjonariuszy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Służbę Bezpieczeństwa osób podejrzanych o inspirowanie i organizowanie strajków oraz o aktywne występowanie przeciwko tworzeniu nowych związków zawodowych nie znajdowało podstawy prawnej w ówcześnie obowiązujących przepisach prawa.[72] Zamiarem skazanych było spowodowanie naruszenia podmiotowych praw umieszczonych w Wojskowym Obozie Internowania w Chełmnie do tworzenia związków zawodowych, do przystąpienia do związków zawodowych dla ochrony swoich interesów, a ponadto podmiotowego prawa do strajku. Sąd uznał, iż stopień winy oskarżonych Józefa Tadeusza Sasina i Władysława Ignacego Ciastonia jest wysoki, zważywszy na masową skalę naruszeń podstawowych praw człowieka, szczególną wagę naruszonych przepisów prawa regulujących odbywanie służby wojskowej, rangę funkcji publicznych w strukturze Służby Bezpieczeństwa opartej o hierarchiczne podporządkowanie. Sąd Okręgowy w Warszawie IX Wydział Karny Odwoławczy wyrokiem z 19.11.2019 roku sygn. akt IX Ka 309/19[73] utrzymał w mocy wyrok Sądu Rejonowego dla Warszawy – Mokotowa w Warszawie w III Wydziale Karnym z 22.02.2018 roku sygn. akt. III K 1158/12. Sąd odwoławczy w uzasadnieniu napisał, że czyn oskarżonych stanowi zbrodnię przeciwko ludzkości w rozumieniu art. VI pkt c karty Międzynarodowego Trybunału Wojskowego[74]. Sakla, zorganizowany charakter podjętych działań, ich dotkliwość przejawiająca się pozbawieniem znacznej grupy ludzi podstawowych praw wyłącznie z powodu ich poglądów politycznych, uzasadniają kwalifikację czynu oskarżonych jako zbrodni przeciwko ludzkości i zbrodni komunistycznej. Dalej stwierdził „Władysław Ciastoń i Józef Sasin w czasie popełnienia zarzucanych im czynów byli wysokiej rangi oficerami Służby Bezpieczeństwa i zajmowali wysokie stanowiska w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Władysław Ciastoń pełnił funkcje Zastępcy Ministra Spraw Wewnętrznych i Szefa SB, a Józef Sasin – Dyrektora Departamentu V MSW. Zdawali sobie zatem sprawę z istotnej pozycji jaką zajmowali w strukturach organów bezpieczeństwa PRL i wiedzieli jakie z tego tytułu przysługiwały im uprawnienia i jakie ciążyły na nich obowiązki. Mieli więc możliwość zachowania się zgodnego z prawem, co w realiach niniejszej sprawy oznaczało odmowę wzięcia udziału w wytypowaniu ze względów na poglądy polityczne, działalność i przekonania żołnierzy rezerwy w celu ich powołania na długoterminowe ćwiczenia wojskowe w 9 Pomorskim Pułku Pontonowym (JW 1636).”[75]

Z chwilą przybycia do Wojskowych Obozów Internowania umieszczone w nich osoby podjęły walkę o wykazanie bezprawności działań władzy. Zakończyła się ona uchwaleniem przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej – ustawy z dnia 9 lipca 2015 roku o zmianie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego,[76] zrównującej pobyt w Wojskowym Obozie Internowania w okresie od 1 listopada 1982 roku do dnia 28 lutego 1983 roku, do którego zostali powołani za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego z internowaniem w Obozie Internowania. Ustawa nie obejmuje całego okresu pobytu poborowych w utworzonych dla nich w trzech Wojskowych Obozach Internowania, którzy przebywali w nich do października 1984 roku.

Wykaz skrótów

  • Dz.U. – Dziennik Ustaw
  • MO – Milicja Obywatelska
  • PRL – Polska Rzeczypospolita Ludowa
  • PWN SA – Państwowe Wydawnictwo Naukowe Spółka Akcyjna
  • WOI – Wojskowy Obóz Internowania
  • CZZK – Centralny Zarząd Zakładów Karnych
  • OW – Okręg Wojskowy
  • WP – Wojsko Polskie
  • MON – Ministerstwo Obrony Narodowej
  • WOW – Warszawski Okręg Wojskowy
  • OKŚZpNP – Oddziałowa Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
  • AIPN – Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej
  • MSW – Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
  • SB – Służba Bezpieczeństwa
  • JW – Jednostka Wojskowa
  • IPN KŚZpNP – Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
  • SOW – Śląski Okręg Wojskowy
  • POW – Pomorski Okręg Wojskowy
  • WKU – Wojskowa Komenda Uzupełnień
  • SB KWMO – Służba Bezpieczeństwa Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej
  • WOWewn. – Wojska Obrony Wewnętrznej
  • KPN – Konfederacja Polski Niepodległej
  • NSZ – Niezależne Zrzeszenie Studentów
  • BSsap – Brygada Saperów
  • ppont – pułk pontonowy
  • k.rez. – kompania rezerwy
  • WSW SOW – Wojskowa Służba Wewnętrzna Śląskiego Okręgu Wojskowego
  • NSZZ – Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
  • KOR – Komitet Obrony Robotników
  • KW – Kontrwywiad Wojskowy
  • KWMO – Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej
  • KZKS – Kaliskie Zakłady Koncentratów Spożywczych
  • TW – Tajny Współpracownik
  • OZ – Osoba Zaufana
  • WSW – Wojskowa Służba Wewnętrzna
  • DTV – Dziennik Telewizyjny
  • KO – Kulturalno-Oświatowe
  • PL – Podsłuch lokalu
  • pcz – pułk czołgów
  • DPanc – Dywizja Pancerna
  • Sz.WSW – Szefostwo Wojskowej Służby Wewnętrznej
  • pz – pułk zmechanizowany
  • pplot – pułk przeciwlotniczy
  • bsap. – batalion saperów
  • DZ – Dywizja Zmechanizowana
  • RWE – Radio Wolna Europa
  • WSzW – Wojewódzki Sztab Wojskowy
  • PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza

Przypisy

  • [1] Dz.U. 1981, nr 64, poz.342.
  • [2] W. Polak, Stan wojenny – pierwsze dni, Gdańsk 2006, s. 74. W ramach operacji „Sasanka” dokumenty dotyczące stanu wojennego zostały przesłane do wojewodów lub Komend Wojewódzkich MO w dniach 17-18 września 1981 roku.
  • [3] Próba przejęcia siłą władzy w państwie, nagle i wbrew konstytucji to zamach stanu. Słownik Języka Polskiego t. 6 pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwo PWN SA, Warszawa 2007, s. 317.
  • [4] Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalona przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r. Dz.U. 1952, nr 33, poz. 232.
  • [5] Dz.U. 1981, nr 64, poz.342.
  • [6] Ibidem.
  • [7] A. Karaś, Sąd nad autorami stanu wojennego przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej, Warszawa 1993, s. 49-50 i s.144.
  • [8] S. Galij-Skarbińska, W. Polak, „Nigdy Przed Mocą Nie Ugniemy Szyi” Obóz Internowania w Potulicach 1981-1982, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Oddział w Gdańsku 2015, s.16.
  • [9] Dz.U. 1981, nr 29, poz.154.
  • [10] Ibidem, art. 42.
  • [11] Ibidem, art. 42 ust. 1.
  • [12] Ibidem, art. 43 ust. 1.
  • [13] Ibidem, art. 43 ust. 1, 2, 3.
  • [14] Ibidem, art. 43 ust. 3, 4.
  • [15] Dz.U. 1981, nr 29 poz. 159.
  • [16] Internowanie to umieszczenie w miejscu, którego nie można opuścić – zwykle ze względów politycznych. Słownik Języka Polskiego t. 2 pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwo PWN SA, Warszawa 2007, s. 136.
  • [17] Dz.U. 1981, nr 29, poz. 194 art. 45 ust. 1.
  • [18] Zarządzenie nr 50/81/CZZK Ministra Sprawiedliwości z 13.12.1981r.
  • [19] Obóz to miejsce uwięzienia osób również ze więźniów politycznych. Słownik Języka Polskiego t. 3 pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwo PWN SA, Warszawa 2007, s. 242.
  • [20] S. Galij-Skarbińska, W. Polak, „Nigdy Przed Mocą Nie Ugniemy Szyi” Obóz Internowania w Potulicach 1981-1982, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Oddział w Gdańsku 2015, s.11.
  • [21] WOI skrót od Wojskowego Obozu Internowania, używany przez autora opracowania w tekście.
  • [22] Dz.U. 1979, nr 18, poz.111.
  • [23] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 59, Protokół przesłuchania świadka Mariana Kota z dnia 8.11.2011r., s. 11954-11956. Rada Wojskowa MON składała się z Zespołu MON oraz dowódców Okręgów Wojskowych i Sił Zbrojnych oraz ich zastępców. W skład Zespołu MON wchodzili wiceministrowie MON, dyrektorzy generalni w MON, szef Departamentu Kadr, szef Szefostwa WSW. Przewodniczył zawsze Minister Obrony Narodowej generał armii Wojciech Jaruzelski albo pełniący obowiązki Ministra Obrony Narodowej generał broni Florian Siwicki. Informacja na podstawie zeznań Mariana Kota pełniącego funkcję Szefa Gabinetu Ministra Obrony Narodowej w tym czasie.
  • [24] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 55, Posiedzenie Rady Wojskowej MON w dniu 23.09.1982r., s. 10722-10725.
  • [25] Skrót OW oznacza Okręg Wojskowy, w tym czasie na terenie Polski były trzy: Pomorski Okręg Wojskowy z siedzibą w Bydgoszczy, Warszawski Okręg Wojskowy z siedzibą w Warszawie i Śląski Okręg Wojskowy z siedzibą we Wrocławiu – informacja autora.
  • [26] AIPN, 1409/32, Założenia organizacyjne dotyczące dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazane Szefom Sztabów OW z dnia 21.10.1982 roku przez zastępcę szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. dr Antoniego Jasińskiego, s. 191-192.
  • [27] Departament V MSW jednostka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, będąca w strukturach Służby Bezpieczeństwa. Zajmowała się ochroną operacyjną przemysłu oraz innych gałęzi gospodarki narodowej w tym zwalczaniem środowisk opozycyjnych w zakładach pracy.
  • [28] AIPN, 0236/263, t. 1, Szyfrogram OE-VIII-00117/82 z dnia 21.10.1982r. dyrektora Departamentu V Ministerstwa Spraw Wewnętrznych płk Józefa Sasina do zastępców komendantów wojewódzkich MO ds. SB w sprawie wytypowania do 23.10.1982r. osób rekrutujących się głównie z dużych zakładów pracy, podejrzanych o aktywne występowanie przeciwko tworzeniu nowych związków zawodowych w celu powołania na ćwiczenia rezerwy i do odbycia służby wojskowej, s. 356-357.
  • [29] Ibidem, s. 357.
  • [30] AIPN, 1409/32, Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 0141/Mob. z dnia 26 października 1982r. w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe, s. 191-192 i OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 12, s. 2311-2317.
  • [31] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 35, Sprawozdanie z badań dokumentów z dnia 16.01.2011 roku, z którego wynika, iż podpis na zarządzeniu nakreślił gen. dyw. dr Antoni Jasiński, s. 6650-6661.
  • [32] Ibidem, t.36, Rozkaz Nr 093 Org. Dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego z dnia 27.10.1982 roku, w sprawie sformowania pododdziałów z powołanych na ćwiczenia określonych grup żołnierzy rezerwy, s. 7311-7313.
  • [33] Ibidem.
  • [34] Ibidem, t.12, Zarządzenie Nr 010/ORG Szefa Sztabu Warszawskiego Okręgu Wojskowego z dnia 28 października 1982 roku w sprawie dodatkowego przeszkolenia określonej grupy poborowych i żołnierzy rezerwy, s. 2321-2327.
  • [35] Ibidem, t.13, Zarządzenie Nr 0232 Szefa Sztabu Pomorskiego Okręgu Wojskowego z dnia 28.10.1982 roku w sprawie powołania żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe, s. 2502-2505.
  • [36] Inteligentna Forma Internowania. Ćwiczenia i powołania do Ludowego Wojska Polskiego jako forma represji po 13 grudnia 1981r., pod redakcją G. Majchrzaka IPN KŚZpNP Warszawa 2016. Aneks: Żołnierze rezerwy powołani na trzymiesięczne szkolenie wojskowe w ramach służby czynnej, s. 323-428. Poborowi powołani do odbycia dwuletniej zasadniczej służby wojskowej, s. 429-444.
  • [37] OKŚZpNP w Szczecinie, S24/11/Zk, t. 2, Meldunek Szef Zarządu Wojskowej Służby Wewnętrznej Warszawskiego Okręgu Wojskowego płk Jerzego Markuszewskiego z dnia 8.11.1982r., s. 293.
  • [38] Ibidem, s. 295-296.
  • [39] Ibidem, s. 297.
  • [40] Ibidem.
  • [41] Ibidem.
  • [42] OKŚZpNP w Szczecinie, S24/11/Zk, t. 4, Notatka służbowa Zastępcy Szefa Zarządu Wojskowej Służby Wewnętrznej Śląskiego Okręgu Wojskowego płk Stanisław Torepko z dnia 27.11.1982 roku, dotycząca oceny organizacyjnej i efektywności kontrwywiadowczego rozpoznania przez organa WSW SOW, utworzonych w dniach 5-6.11.1982 roku kompanii rezerwistów, s. 681-688.
  • [43] Ibidem, s. 681.
  • [44] Ibidem, s.681-682.
  • [45] Ibidem, s 686.
  • [46] Capstrzyk – sygnał, najczęściej grany na trąbce, oznaczający koniec zająć dziennych w wojsku. Słownik Języka Polskiego t. 1 pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwo PWN SA, Warszawa 2007, s. 188.
  • [47] Ibidem, s 684.
  • [48] AIPN, 2386/20861, Notatka służbowa z wyjazdu służbowego do 9 p. pontonowego w Chełmnie starszego oficera Oddziału II Zarządu III SzWSW ppłk t. Chabera z dnia 28.11.1982r., s. 208-214.
  • [49] Ibidem, s. 201-211.
  • [50] AIPN, 2386/20861, Notatka służbowa dot: stanu rozpracowania operacyjnego w kompaniach specjalnych w 68 i 28 pcz 20DPanc starszego oficera Oddziału III Zarządu III Sz.WSW kpt. Lesława Nowaczyka z dnia 27.11.1982r. s.215-217.
  • [51] Ibidem, s. 217.
  • [52] AIPN, 2386/20861, Notatka służbowa dot: stanu pracy rozpoznawczej w pododdziałach 36 pz. 83 pplot 19 b. sap, utworzonych z rezerwistów o wrogich postawach politycznych starszego oficera Oddziału I Zarządu III Szefostwa WSW ppłk Ryszarda Wojtas z dnia 26.11.1982r., s.218-221.
  • [53] Ibidem, s. 219.
  • [54] Ibidem, s.220.
  • [55] AIPN, 2386/20862, Ocena sytuacji operacyjnej i stanu pracy KW w pododdziałach żołnierzy rezerwy powołanych na ćwiczenia w listopadzie 1982r. Szefa Zarządu płk mgr Mariana Wichrzyńskiego z dnia 25.11.1982r., s. 84-89.
  • [56] Ibidem.
  • [57] Ibidem, s.85.
  • [58] Ibidem, s. 86-89.
  • [59] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 1-68, Akta śledztwa w sprawie zbrodni komunistycznej popełnionej w 1982r. w Chełmnie, będącej jednocześnie zbrodnia przeciwko ludzkości popełnionej w okresie 1982-1983 wobec osób powołanych na ćwiczenia wojskowe wyrażających się w przekroczeniu uprawnień przez funkcjonariuszy państwa komunistycznego, którzy doprowadzając swoimi działaniami w postaci wydania rozkazów i zarządzeń o powołaniu do odbycia ćwiczeń wojskowych wybranych osób z uwagi na ich poglądy polityczne, działali na szkodę interesu prywatnego pokrzywdzonych.
  • [60] AIPN, 1409/32, Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 0141/Mob. z dnia 26 października 1982 r. w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe, s. 191-192.
  • [61] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t.10, Protokół przesłuchania świadka Zdzisława Stanisława Ostrowskiego z dnia 4.11.2009r., s. 1932-1935.
  • [62] AIPN, 1409/32, Założenia organizacyjne dotyczące dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazane Szefom Sztabów OW z dnia 21.10.1982 roku przez zastępcę szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. dr Antoniego Jasińskiego, s. 191-192.
  • [63] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t. 30, Protokół przesłuchania świadka Józefa Użyckiego z dnia 22.10.2010r., s. 5642-5645.
  • [64] Ibidem, Protokół przesłuchania świadka Jana Światowca z dnia 21.10.2010r., s.5634-5637.
  • [65] Ibidem, t. 59, Protokół przesłuchania świadka Czesława Jana Kiszczaka z dnia 17.05.2011r., s. 9433-9436.
  • [66] Ibidem, Protokół przesłuchania świadka Wojciecha Witolda Jaruzelskiego z dnia 18.05.2011r., s.9446-9450.
  • [67] Dz.U. 1981, Nr 64, poz.342.
  • [68] AIPN, 1409/32, Założenia organizacyjne dotyczące dodatkowego sformowania pododdziałów szkoleniowych przekazane Szefom Sztabów OW z dnia 21.10.1982 roku przez zastępcę szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. dr Antoniego Jasińskiego, s. 191-192.
  • [69] Ibidem, Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 0141/Mob. z dnia 26 października 1982 r. w sprawie powołania określonej grupy poborowych do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy na ćwiczenia wojskowe, s. 191-192.
  • [70] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, t.59, Protokół przesłuchania świadka Wojciecha Witolda Jaruzelskiego z dnia 18.05.2011r., s. 9446-9450.
  • [71] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, akta podręczne t. 24, wyrok Sądu Rejonowego dla Warszawy -Mokotowa w Warszawie w III Wydziale Karnym z dnia 22.02.2018 roku sygn. akt III K 1158/12, s. 1560-1577.
  • [72] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, akta podręczne t. 24, uzasadnienie wyroku Sądu Rejonowego dla Warszawy -Mokotowa w Warszawie w III Wydziale Karnym z dnia 22.02.2018 roku sygn. akt III K 1158/12, s. 1615.
  • [73] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, akta podręczne t. 25, wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie IX Wydział Karny Odwoławczy z dnia 19.11.2019 roku sygn. akt IX Ka 309/19, s. 1773.
  • [74] Dz.U. 1947 nr 63 poz. 367 Porozumienie międzynarodowe w przedmiocie ścigania i karania głównych przestępców wojennych Osi Europejskiej, podpisane w Londynie dnia 8 sierpnia 1945 r.
  • [75] OKŚZpNP w Gdańsku, S85/08/Zk, akta podręczne t. 25, wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie IX Wydział Karny Odwoławczy z dnia 19.11.2019 roku sygn. akt IX Ka 309/19, s. 1823.
  • [76] Dz.U. 2015.1188.